کد مطلب: 138860
با آنتن‌هاي موبايل در مناطق مسکوني چه کنيم؟
تاریخ انتشار : 1396/11/25 00:19:20
نمایش : 1895

 با آنتن‌هاي موبايل در مناطق مسکوني چه کنيم؟


ايتنا - نگراني در خصوص خطرات تشعشع آنتن‌هاي مخابراتي حتي اگر محققان اين خطرات را انکار کنند نيز وجود دارد.
اگرچه بارها اعلام شده تشعشعات پرتوهاي راديويي کمتر از ميزان استاندارد تعيين‌شده است، با اين وجود شهروندان درصورت نگراني از نصب دکل‌هاي اپراتورهاي تلفن همراه و وايمکس مي‌توانند شکايت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گيري‌هاي لازم انجام و نتايج آن اعلام شود.

به گزارش ايتنا از ايسنا، با توجه به پروانه‌هاي واگذارشده به اپراتورهاي تلفن همراه و و وايمکس، سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نسبت به پاسخگويي به شکايات مردم از تشعشعات آنتن‌هاي اپراتورهاي يادشده اقدام مي‌کند. اين فرآيند به‌صورت ثبت شکايت در سامانه شکايات سازمان توسط افراد حقيقي يا حقوقي؛ بررسي شکايت و انجام اندازه‌گيري‌هاي لازم توسط اپراتور يا اداره کل تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي منطقه مربوطه و اعلام نظر سازمان انرژي اتمي ايران به عنوان متولي تشعشعات در کشور درباره نتايج اندازه‌گيري انجام مي‌شود.

آنتن‌ها بايد در چه فاصله‌اي از اماکن مسکوني نصب شوند؟
تشعشعات راديويي و مايکروويو در مناطق مسکوني و اماکن عمومي بايد از حدودي که در استاندارد ملي ايران با عنوان «پرتوهاي غيريون‌ساز-حدود پرتوگيري» آمده است، کمتر باشد. متولي نصب و رسيدگي به شکايات مربوط به دکل‌ها در شهر تهران، شرکت ارتباط مشترک شهر بوده و در شهرستان‌ها به عهده شهرداري‌هاست. بنابراين در صورت وجود هرگونه نگراني افراد از برپايي، سازه، استحکام پايه و محل نصب دکل‌هاي اپراتورهاي تلفن همراه و وايمکس، بايد با اين نهادها يادشده مکاتبه کرد.

تاکنون فاصله مشخصي جهت نصب آنتن‌هاي مخابراتي از اماکن مسکوني تعيين نشده است، زيرا فاصله در کنار پارامترهاي ديگري چون توان تشعشعي و زاويه تابش آنتن تعيين‌کننده استاندارد يا غيراستاندارد بودن حدود تشعشعات يک آنتن است. بنابراين درصورت وجود نگراني از تشعشعات آنتني در مجاورت مکاني مسکوني بايد موضوع از طريق ثبت شکايت در سامانه شکايات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي پيگيري شود تا پس از انجام اندازه‌گيري‌هاي لازم راي نهايي درباره مجاز يا غيرمجاز بودن حدود پرتودهي آنتن مورد نظر از سوي سازمان انرژي اتمي ايران صادر شود.

نحوه ثبت درخواست شکايت از دکل‌ها و تشعشعات آنتن‌ها
جهت  ثبت شکايت در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مي‌توانيد به شاخه پاسخگويي به شکايات (در سمت راست صفحه اصلي) مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات خواسته‌شده در هر قسمت، شکايت خود را ثبت و با گرفتن کد رهگيري مراحل اقدامات انجام‌شده در آن مورد را پيگيري کنيد.

البته شکايت درباره تشعشعات پرتوهاي راديويي به صورت خاص در اين لينک وجود دارد که با مراجعه به سامانه مي‌توانيد در صورت درخواست از وضعيت آنتن‌هاي تلفن همراه و وايمکس از نظر ميزان تشعشعات و يا بررسي استحکام ساختمان، سازه، دکل ، مهار و غيره در سراسر کشور و حل هرگونه نگراني مردمي در اين باره، لازم است از نوع سرويس، راديويي را انتخاب و بر حسب نوع درخواست که تشعشعات يا تداخلات است، اپراتور را مشخص کنيد.

براي پيگيري درخواست نيز مي‌توانيد پس از کليک روي «پيگيري درخواست» با وارد کردن کد پيگيري از آخرين وضعيت رسيدگي به درخواست خود مطلع شويد. چنانچه درخواست شما توسط نهاد مربوطه، بررسي نهايي شده باشد، در قسمت «نتيجه بررسي» متني با رنگ قرمز نتيجه نهايي رسيدگي به درخواست را به شما نشان مي‌دهد. در نهايت نيز تمامي مراحل اعم از ثبت درخواست و اقدامات انجام‌گرفته به صورت پيامک براي متقاضي ارسال مي‌شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن